ייעוץ אלרגיות למזון

ייעוץ אלרגיות למזון

כשהגוף יוצא מאיזון

רבים מתבלבלים בין אלרגיות למזון לבין רגישות למזון. סטטיסטית, השכיחות של אלרגיה למזון, היא נמוכה בהרבה ממה שחושבים. הבלבול בין השניים נובע מההגדרה של אלרגיה למזון. הנטייה של אנשים רבים, היא לכנות כל תופעה הנגרמת למזון בסמוך לצריכתו כ"אלרגיה למזון".

המילה "אלרגיה" מקורה ביוונית, ופירושה הישיר הוא "תגובה שונה", כלומר, אדם אלרגי, סובל בדרך כלל מסימפטומים פיזיים  שונים כמו כגון פריחות, אסטמה, מיגרנות כאב ראש, הקאות, פריחות, מיגרנות, כאשר הוא נחשף לחומרים אשר הגוף רגיש אליהם. החומר, אשר מעורר את התגובה, נקרא "אלרגן". בשנים האחרונות, עלתה המודעות לסימפטומים הנוצרים עקב אלרגיות.

אלרגיות נחשבות לנפוצות למדי באוכלוסיה. מעל 20% מהאנושות, סובלים מאלרגיה כלשהי. יחד עם זאת, אם לוקחים בחשבון תסמינים שונים כגון ברונכיט אצל ילדים, קדחת השחת, אקזמה או סבילות למזון, השכיחות של האלרגיה או אי סבילות לגורם סביבתי כשלהו, תהיה גבוהה יותר.

התגובות השונות לאלרגיות למזון

תגובה מיידית למזון – יכולה להתרחש בתוך 3 שעות לאחר תום העיכול. נגרמת עקב רמה גבוהה של נוגדני IgE במערכת דם, אשר מעוררים תגובה אלרגית מיידית.

תגובה מעוכבת למזון –  תגובות מעוכבות יכולות לקרות כמספר ימים לאחר אכילת המזון, דבר שמקשה על קביעת הקשר של הסימפטום למזון שנאכל. אלרגיות כאלו, הן בדר"כ הגורם להרבה "סימפטומים כרוניים".

הפעולה החיסונית לתגובות מעוכבות למזון, נגרמות הרבה פעמים ע"י נוגדנים שונים מ- IgE,  מתוכם ניתן למצוא נוגדני IgG, IgA, IgM ו- IgD. נוגדנים אלה, בשילוב עם חלקיקי המזון בדם, יוצרים "מכלולים חיסוניים" הגורמים לתגובות דלקתיות ברקמות, מה שמוביל לסימפטומים רבים כגון כאב ראש, אקזמה, כאבי פרקים, הפרעות נפשיות, וכו'.

איך מקשרים אלרגיה למזון מסוים?

תגובה מיידית למזון, ניתן לזהות בקלות, אך תגובות מעוכבות, הן יותר קשות לאבחן. על פי מחקרים, נוגדני IgE גורמים לתגובות מיידיות למזון, ואילו תגובות מעוכבות למזון קשורות לעתים קרובות ל- 4IgG, מחלקת משנה של המולקולה IgG השלמה. במעבדה, ניתן לבדוק אלרגיה למזון ע"י שילוב של פרוטוקולי  IgG ו- IgE.בדיקה זו יכולה לזהות תגובות אלרגיות IgE ו/או 4IgG. עוד בדיקה שניתן לעשות לאלרגיות למזון מתבצעת על בדיקת נוגדני IgA בצואה ושם ניתן לאתר אלרגיות גם אם אדם הפסיק לצרוך מוצר מזון שהוא מספר חודשים או מספר שנים.

03-2
03-3
WhatsApp שלחו לנו הודעות וואטסאפ!