תת/יתר תפקוד של בלוטת התריס

תת/יתר תפקוד של בלוטת התריס

השפעה על מערכות רבות

מחלת או תפקוד לקוי של בלוטת התריס, יכולים להסביר מגוון רחב של סימפטומים בריאותיים. יחד עם זאת, קיים קושי בגילוי של תפקוד לקוי, ולכן בעיות אלו ידועות בשיעור האבחנה הנמוך שלהן. במחקר בתחום שנעשה בשנת 2000, נמצא כי ל-9.9% מהנבדקים במחקר, היו תוצאות חריגות בבדיקות תפקוד בלוטת התריס,  אך לא נעשה דבר על מנת לטפל בסימפטומים, מה שמצביע על כך שמחלת בלוטת התריס שלהם לא אובחנה בעבר.

מה משפיע על תפקוד בלוטת התריס?

רמת התפקוד של בלוטת התריס, יכול להיות מושפעת מחוסרים תזונתיים שונים, בעיקר יוד וסלניום, מחשיפה סביבתית לברום, ארסן, כספית וקדמיום. יסודות אלו נמצאים במזון שאנו אוכלים, באוויר שאנו נושמים ובמים שאנו שותים. השפעת החשיפה ליסודות אלה על הבריאות:

  • יוד – רכיב חיוני בהורמוני בלוטת התריס. למחסור בו יש השפעה על ייצורו של הורמון בלוטת התריס.
  • ברום – כמויות מופרזות שלו יתחרו בספיגת היוד בבלוטת התריס, בכך ייצרו הורמון בלוטת התריס בלתי פעיל.
  • סלניום – הוא מרכיב של סלנו-חלבונים, כולל יוד ותירונין דיודינאז ו-גלוטתיון פראוקסידאז. הסלניום מונע פגיעה של רדיקלים חופשיים בבלוטת התריס על ידי סילוק מי-חמצן, שהם תוצר לוואי של ייצור הורמון בלוטת התריס.
  • ארסן, קדמיום וכספית – מתכות רעילות שמייצרות מבנים עמידים עם סלניום, ומפחיתים את זמינותו הביולוגית של הסלניום. כתוצאה מכך, ניכרות השפעות ביולוגיות הדומות לאלו שנראה בעת מחסור בסלניום, כולל פגיעה בבריאותה של בלוטת התריס.

למי מומלץ להיבדק?

אנשים מעל גיל 50, אנשים בעלי היסטוריה משפחתית של בעיות בתפקוד בלוטת התריס, אנשים החווים סימפטומים של תפקוד לקוי בבלוטת התריס, ילדים הסובלים מתסמונת דאון, אנשים עם הפרעות אוטואימוניות, כל מי שסובל מבעיות ידועות בבלוטת התריס, אנשים שהיה קשה לייצב אותם באמצעות תרופת בלוטת התריס, או אלה שמחפשים את הגורם לתפקוד הלקוי של בלוטת התריס שלהם.

הסימפטומים המעידים על בעיה

עלייה במשקל או אי יכולת לרדת במשקל גם עם פעילות גופנית ודיאטה, הרגשת קור קבועה, אנרגיות וכושר נמוכים (בעיקר בשעות הערב), פעולת מעיים לא סדירה, עצירות/שלשולים, צבירת מים, כשלי זיכרון או חשיבה איטית, אוסטאופורוזיס, לחץ דם גבוה, אי סבילות לחום או קור, כאבי שרירים ומפרקים, דיכאון, בעיות פוריות, נשירת שיער, ירידה בחשק המיני, מחזור חודשי בלתי סדיר, שיער וציפורניים יבשים או שבירים, נדודי שינה, ירידה במשקל, עור יבש, דק ומגרד ורמות כולסטרול גבוהות.

07-2
07-3
WhatsApp שלחו לנו הודעות וואטסאפ!